01 februari 2009

Voortaan weer in een zaal stemmen!!

Ik heb vandaag schriftelijk mijn stem uitgebracht voor de lijsttrekker van GroenLinks voor het Europees Parlement. En ik moet zeggen, de envelop lag heel lang op mijn buro. Met enige tegenzin toch maar het formulier ingevuld. Stemmen voor een lijst doe je op een congres, waar je mensen kan zien, ze kan zien praten en debatteren. Kijken naar filmpjes op allerlei sites is leuk, maar daarmee kom ik niet veel verder. Ik ben een beetje ouderwets: wat mij betreft mag zo'n referendum afgeschaft worden. In Leiden is men er voor de gemeenteraadsverkiezingen al op teruggekomen na het debakel van drie jaar geleden toen er een aantal weken voor de stemming nog geen kandidaat was. Voor politieke participatie moet je je stoel uit en in een rokerig zaaltje met elkaar in debat durven gaan. Ik ben daarom tegen de internetdemocratie die sommige populisten als Rita Verdonk zo hoog in het vaandel hebben.