15 september 2009

Een wethouder in Japan

In het verleden ben ik behoorlijk kritisch geweest over subsidies voor het WFIA. Dit is de regionale club die probeert in het Verre Oosten bedrijven te investeren voor vestiging in Leiden. Vaak is echter niet meetbaar of deze activiteiten succes hebben. Ik heb dan ook mijn twijfels over dergelijke lobbyclubs. Wethouder Marc Witteman is naar Japan vertrokken om zijn persoonlijke steentje bij te dragen. Ik vind het een prima zaak dat hij probeert op zijn weblog verantwoording af te leggen over het beoogde nut van deze trip: "Een wethouder Economische Zaken van Leiden die voor zijn werk naar Japan gaat, roept vragen op bij de inwoners van de stad. Dat is begrijpelijk en juist daarom zal ik de komende week ook verslag doen van mijn activiteiten."

Maar ik krijg twijfels als hij zegt:

"Mijn open berichtgeving heeft de komende week overigens nog wel enige beperkingen. Reken er maar op dat ik de nodige terughoudendheid zal betrachten in het noemen van namen en/of bedrijven. Bedrijven die ik wil interesseren voor een vestiging in Leiden hebben die keuze nog niet gemaakt. Het zou niet verstandig zijn als ik via mijn weblog ook andere aanbieders op een idee breng om het vliegtuig naar Japan te nemen."

Alsof andere gemeenten niet ook deze trips ondernemen. Overheden die elkaar beconcurreren op dit punt lijkt me toch erg slecht. Dat leidt echt tot verspilling van overheidsgeld.